;

SELAMAT DATANG KE ANJUNG SEJARAH JPWPKL

Semoga apa yang terkandung dalam blog ini dapat membantu guru-guru, pelajar dan sesiapa sahaja di luar sana yang mahukan kelainan dalam pembelajaran SEJARAH. Sebarang komentar, pertanyaan dan perkongsian ilmu bolehlah diemelkan kepada kami di sejpwpkl09@gmail.com. Sama-samalah kita MEMARTABATKAN SUBJEK SEJARAH.

NOTIS PENAFIAN:

Anda dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian data, artikel, ilustrasi, audio, video dan isi kandungan blog ini dalam apa juga bentuk dan dengan cara apa jua sama ada secara elektronik, duplikasi, mekanik, rakaman atau cara lain tetapi pihak kami TIDAK BERTANGGUNGJAWAB di atas kesahihan sebarang maklumat yang dipaparkan.

Hak Cipta Bersama © 2009 - Team Anjung Sejarah JPWP Kuala Lumpur



;

BULETIN ANJUNG SEJARAH

MESYUARAT PENYELARASAN BAHAN-BAHAN BLOG SEJARAH JPWPKL PMR DAN SPM 2009 - Mesyuarat ini akan berlangsung pada 30 dan 31 Julai 2009 bertempat di Makmal Komputer, SMK Bandar Seri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur dari jam 10.30 pagi hingga 4.00 petang. Semua guru terlibat telah dimaklumkan melalui surat dan diharapkan semua akan hadir bagi tujuan mengemaskini seterusnya memantapkan lagi kandungan blog. Bersama kita ke arah MEMARTABATKAN SUBJEK SEJARAH. Terima kasih!



Tuesday, May 26, 2009

Membina Keyakinan Diri

Manusia memang sentiasa diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran, hanya mereka yang tabah dan tenang dapat mengatasi setiap halangan yang mendatang. Kita sebagai manusia hanya mampu merancang namun ketentuan milik Tuhan yang esa.
Bagaimana keyakinan diri dapat dibentuk?

10 cara membina keyakinan diri.

1. Katakan Boleh - Kata-kata yang positif perlu sentiasa adaa dalam minda kita agar dapat merangsang kita untuk membina keyakinan diri.

2. Usah Memandang Rendah Keupayaan Diri - Kita sebagai manusia mempunyai kelebihan dan kekuatan yang tersendiri. Kita harus merasa bangga dengan keupayaan diri kita sendiri justeru itu jangan biarkan diri anda dibelenggu dengan pandangan negatif terhadap keupayaan diri sendiri.

3. Sentiasa Mengkaji dan Membaiki Kelemahan Diri - Jangan jadikan kekurangan diri sebagai halangan. Kita hendaklah sentiasa mengkaji dan membaiki kelemahan diri kerana itu adalah lebih baik daripada kita memikirkannya dan berdiam diri sahaja.

4. Malu Biar Bertempat - Sifat malu perlu ada dalam diri kita namun biarlah dipamerkan di tempat yang betul. Justeru itu jangan biarkan perasaan malu yang tidak menentu menguasai diri anda.

5. Berfikirlah Secara Positif - Hal ini akan membentuk keyakinan diri dan menjadikan kita berani menghadapi cabaran yang mendatang.

6. Sentiasalah Bersedia - Jika kita sentiasa bersedia keyakinan diri akan bertambah mantap dan tidak mudah diperkecil-kecilkan oleh orang lain.

7. Usah Menangguhkan Kerja - Sikap menangguhkan kerja membuatkan kita leka justeru itu berusahalah supaya kerja kita tidak tertangguh.

8. Jagalah Kesihatan dan Minda Kita - Kesihatan yang baik menjadikan kita cergas dan cerdas sepanjang masa, oleh itu jagalah kesihatan dan permakanan anda kerana hal ini akan membentuk minda kita.

9. Hargai Diri Sendiri - Penghargaan terhadap diri sendiri dapat membentuk perasaan bersyukur dengan anugerah Allah serta membentuk keyakinan diri.

10.Pilihlah Sahabat - Sahabat yang baik di masa susah dan senang akan menjadikan kita sentiasa riang gembira dan dapat membentuk fikiran yang positif.


Sumber: Diubah suai daripada Majalah Keluarga Harmoni (1 - 15 Mac 2006)

shah team anjung

No comments: