;

SELAMAT DATANG KE ANJUNG SEJARAH JPWPKL

Semoga apa yang terkandung dalam blog ini dapat membantu guru-guru, pelajar dan sesiapa sahaja di luar sana yang mahukan kelainan dalam pembelajaran SEJARAH. Sebarang komentar, pertanyaan dan perkongsian ilmu bolehlah diemelkan kepada kami di sejpwpkl09@gmail.com. Sama-samalah kita MEMARTABATKAN SUBJEK SEJARAH.

NOTIS PENAFIAN:

Anda dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian data, artikel, ilustrasi, audio, video dan isi kandungan blog ini dalam apa juga bentuk dan dengan cara apa jua sama ada secara elektronik, duplikasi, mekanik, rakaman atau cara lain tetapi pihak kami TIDAK BERTANGGUNGJAWAB di atas kesahihan sebarang maklumat yang dipaparkan.

Hak Cipta Bersama © 2009 - Team Anjung Sejarah JPWP Kuala Lumpur



;

BULETIN ANJUNG SEJARAH

MESYUARAT PENYELARASAN BAHAN-BAHAN BLOG SEJARAH JPWPKL PMR DAN SPM 2009 - Mesyuarat ini akan berlangsung pada 30 dan 31 Julai 2009 bertempat di Makmal Komputer, SMK Bandar Seri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur dari jam 10.30 pagi hingga 4.00 petang. Semua guru terlibat telah dimaklumkan melalui surat dan diharapkan semua akan hadir bagi tujuan mengemaskini seterusnya memantapkan lagi kandungan blog. Bersama kita ke arah MEMARTABATKAN SUBJEK SEJARAH. Terima kasih!



Tuesday, May 26, 2009

Cara Membina Blog Menggunakan Wordpress



Sebelum ini saya telah tunjukkan bagaimana membina blog sendiri menggunakan blogspot. Kali ini saya akan menunjukkan cara membina blog menggunakan wordpress pula secara percuma.

1. Daftar akaun anda dengan wordpress. (Klik di sini untuk mendaftar akaun percuma). Klik sign up now.


2. Penuhkan maklumat akaun yang diminta. (E-mail mestilah yang aktif kerana pengesahan akaun akan di buat menerusi e-mail). Tandakan tick pada kotak "Legat flotsam" kemudian klik next.

3.Masukan nama blog url anda (pastikan nama ini tidak pernah digunakan oleh orang lain), masukkan tajuk untuk blog anda kemudian klik "Sign up".

4. Aktifkan akaun wordpress anda dengan membuka e-mail yang anda daftarkan tadi kemudian buka e-mail yang dihantar secara automatik oleh wordpress dalam e-mail anda, klik link aktif wordpress anda. Kemudian klik login.


5. Log masuk ke dalam akaun wordpress anda. Sekarang mari kita pilih dan tukar template untuk blog kita. Klik "design".



6. Klik pada sample template yang anda inginkan. Kemudian jika anda berkenan template berkenaan klik active pada hujung penjuru sebelah kanan.


7. Untuk setting blog klik manage. Dan anda boleh membuat tetapan di sini seperti ingin deleted post anda, ingin tambah link url, ingin buat kategori dan sebagainya di sini.



8. Untuk membuat setting yang lain pada blog anda sila klik "Setting" pada hujung belah kanan.


9. Untuk mengubah atau mengemaskini profile peribadi anda klik user dan anda boleh mengubah profile atau memasukkan gambar anda di sini.

10.Untuk memulakan penulisan anda sila klik write. Dan anda boleh membuat penulisan anda di sini dan apabila telah selesai klik "publish". Untuk melihat blog anda klik visit site.

Petikan Sumber:
http://myblog-rizz.blogspot.com/search/label/Web%20%2F%20Blog

No comments: